نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى السيارات - صور سيارات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالتفصيل : شرح الحصول على سيارة بالتقسيط من بنك فيصل الاسلامي في مصر

السلام عليكم اخوتي الكرام

انا بشكركم جدا على تفاعل وردود الفيس بوك على موضوعي السابق عن تقسيط السيارة من بنك ناصر الاجتماعي واللي نصحتوني فيه انه ابعد عن القروض علشان حرام وربا فانت لسه بدور على طريقة تاني اشترى بيها عربية جديدة وبحاول الاقي طريقة سهلة علشان معيش تمن العربية كاش وده لينك موضوعي اللي فات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

http://misrstars.com/vb/showthread.php?t=423591

ناس كتير اجمعت على ان بنك فيصل معاملاته تمام وحسب الشريعة قولت ادور على الشروط واشارككم معايا فيها يمكن حد يستفاد بيها وفي نفس الوقت لو حد عنده خبرة سابقة في الموضوع ده او نصيحة لاختكم الغلبانة يبقى متشكرة ليكم

ده كلام واحد راح البنك سأل على الاوراق والاجراءات والشروط

المقدم: 35 % من قيمة السيارة ( أدنى مقدم ).
الفائدة: 7.6 % تقسيط على 3 سنوات أو 8.2 % تقسيط على 5 سنوات.
تأمينات إجبارية: 2.5 % سنوياً على إجمالي قيمة السيارة من خلال شركات متعاقدة مع البنك.
مصروفات إستعلام: 100 جنيه مصري.
الضرائب: يخصم 0.5 % ( نصف بالمائة ) من قيمة السيارة تسدد للضرائب.
الأوراق المطلوبة:
خطاب من الشركة بالمرتب ، ويختم ويصدق من البنك التابع له الشركة التي يعمل بها الموظف. ( أخبروني في هذه النقطة أنها سهلة للغاية ومتعارف بها داخل البنوك )
صورة البطاقة الضريبية الخاصة بتوكيل السيارات ، أو المعرض المراد الشراء منه ( أخبروني في هذه النقطة أيضاً أنها سهلة للغاية ، ومتعارف عليها داخل البنوك ، وأن الأفضل هو الشراء من التوكيلات مباشرة ، وإذا كان الوكيل له سيارات منتشرة في الشوارع ، فلن تحتاج صورة البطاقة الضريبية منه لأننا كبنك بالتأكيد حصلنا عليها من طلبات عملاء قبلك إشتروا سياراتهم من خلال هذا الوكيل ).
خطاب من الوكيل بعرض أسعار للسيارة المراد شرائها موجه لبنك فيصل.

وده كلام واحد تاني بس ده بقى جاب فعلا عربية من البنك

انا الحمد لله اشتريت عربية من بنك فيصل و البيع بيتم على حسب الشروط الى وضعها علماء فى التعاملات الاسلامية علشان نضمن ان عملية البيع بالاجل دة حلال 100%

اولا :
انت لازم تكون هتشترى عربية جديدة والبنك بيحسب ثمن العربية بعد عدد السنين الى هتكون فى القسط ويقسطهالك بسعر جديد هتقولى ازاى ؟
يعنى انا اشتريت النترا ب 110 الف دفعت 50 الف مقدم وهقسط على سنتين
البنك بيزود على ثمن العربية 7% على كل سنة يبقى هيبعللك العربية بكام ؟
124 الف تقريبا و بتكتب شيكات على نفسك بقيمة كل قسط انا كتبت 24 شيك ب 3500 جنيه وكل شهر بتسدد شيك من مرتبك لحد ما تخلص ثمن العربية باذن الله كدة عملية البيع بالاجل حلال زى ما بتروح تشترى ثلاجة مثلا ويقوللك لو جبتها كاش هتاخدها ب 5000 و جبتها بالقسط هتبقى 6000 و دة اسمه بيع بالأجل
وبنك فيصل بيحرص على انة يشترى العربية بكامل ثمانها من التوكيل او المعرض اقبل ما يبعهاللك علشان عملية البيع لا يدخل فيها غير طرفين بس بائع و مشترى فقط

ثانيا :
1- بالنسبة لتأمين دة شيئ ضروروى جدا بس طبعا بشكل حلال هتقولى ازاى ؟
2- فى شركة تأمين جديدة اسمها بيت التامين التكافلى الاسلامى يعنى اية تكافلى اسلامى ؟

هقوللك الشركة دة مفروض اخر كل سنه بتشوف هية صرفت اد اية على حوادث العربيات عندها وبتخصم من الربح 40% مكسب وترجع الباقى للمشتركين فيها وهوة دة النظام الاسلامى وكدة تضمن ان شاء الله ان لو عربيتك حصلها اى حاجة هتتصلح بمبلغ بتدفعة كل سنه فى حالتى انا كنت بدفع 3500 جنيه كل سنه و التامين ضرورى علشان لو العربية اتقلبت مثلا فى حادث وانت امتنعت عن الدفع شركة التامين تجبللك عربية جديدة او تصلحها وترجعهاللك زى الجديدة

المقال "بالتفصيل : شرح الحصول على سيارة بالتقسيط من بنك فيصل الاسلامي في مصر" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا ريس بيقولك على 24 شهر أي سنتن و فيه نصف في المائة ضرائب و بعدين الفائدة 7.6 % و ليست 7% فقط
%u0632%u0627%u0626%u0631
التقسيط لاصحاب المعاش يكون ازاى
%u0632%u0627%u0626%u0631
التقسيط ازاى لاصحاب الاعمال الحرة
%u0632%u0627%u0626%u0631
ايه ده يا جماعه هو كل دى كيه جهل فى البلد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! هى الناس بجد مش عارفه الفرق بين القرض الربوى والبيع الحلال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!! الفرق بينهم بسيط جدا عشان كده العوام والبسطاء اللى معلقين دول مش فاهمين اى حاجه وبيعلقو ويتريقو وخلاص عن جهل الفرق بينهم هو وجود السلعه لو السلعه موجوده واى حد باعها ليك باى رقم واى فائده فهو بيع حلال اما اذا اخدت اموال وردتها بزياده عن ثمنها ولو جنيه هو ده الحرام .
يقول الله عز وجل "ومُونَ إِلاّ كَمَا يَقُومُ الّذِي يَتَخَبّطُهُ الشّيْطَانُ مِنَ الْمَسّ ذَلِكَ بِأَنّهُمْ قَالُوَاْ إِنّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرّبَا وَأَحَلّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرّمَ الرّبَا فَمَن جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مّنْ رّبّهِ فَانْتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـَئِكَ أَصْحَابُ النّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ " مــــــــــــوضوع جميـــــــــل جــــــــــدا ومفـــــــــــــيد جـــــــــــدا جـــــــــــزاك الله خـــــــــيراً
%u0632%u0627%u0626%u0631
اشكرك على المعلومات الوافيه دي... اللي عايز يتعامل بشكل اسلامي بيحاول ويجتهد علشان يبعد عن الربا تماما... على كل الأحوال الذنب على البنك لو ادعى انه يتعامل معاملات اسلاميه وثبت غير كده، فدي مشكلة البنك ووقتها الذنب اتشال من على عميل البنك.... ربنا يعيننا على ارتفاع قيمة الإسلام في قلوبنا وعقولنا واننا ناخده دستور لحياتنا... كده نعيش.... وبغير كده احنا ميتين....
%u0632%u0627%u0626%u0631
التقسيط الاسلامى هو أنا يكون البنك مالك للسيارة ولا يوجد وسيط وان لا يشمل عقد الشراء على تحمل فائدة تأخير فى حالة التأخير أما بلنسبة للسعر يحددة البنك كما يشاء قبل الشراء
%u0632%u0627%u0626%u0631
ما هى القيمة المالية المطلوبة لعربة نيسات صنى 2013 بمقدم لا يزيد عن 30000 ؟ وهل التقسيط يتم للجميع ام هناك فئات لا يتم التعامل معها مثل القوات المسلحة مثلاً؟
العسولة داليا
اشكرك على المعلومات الوافيه دي... اللي عايز يتعامل بشكل اسلامي بيحاول ويجتهد علشان يبعد عن الربا تماما... على كل الأحوال الذنب على البنك لو ادعى انه يتعامل معاملات اسلاميه وثبت غير كده، فدي مشكلة البنك ووقتها الذنب اتشال من على عميل البنك.... ربنا يعيننا على ارتفاع قيمة الإسلام في قلوبنا وعقولنا واننا ناخده دستور لحياتنا... كده نعيش.... وبغير كده احنا ميتين....

عفووووووووووا لك
%u0632%u0627%u0626%u0631
رمضان كريم وكل عام وانتو طيبين
العسولة داليا
رمضان كريم وكل عام وانتو طيبين

شكرررررررررا
والشعب المصرى كله بخير
%u0632%u0627%u0626%u0631
ما هى طريقة التقسيط الاسلامية مع معارض السيارات
رد زائر
التقسيط ازاى لاصحاب الاعمال الحرة
رد زائرosman shif
عوز اشتري سيارة كيا سواتر تقفيل خليجي 2014
رد supreme
هل تبحث عن قرض تجاري، قرض شخصي، قرض المنزل، قرض السيارة، قرض الطالب، قرض توحيد الديون، قرض غير مضمون، رأس المال الاستثماري وغيرها، أو كنت رفضت من قبل بنك أو مؤسسة مالية لسبب واحد أو أكثر. كنت في المكان المناسب لحلول القروض الخاصة بك! نحن منح القروض للشركات والأفراد بأسعار فائدة منخفضة وبأسعار معقولة من الفائدة 3٪. اتصل بنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالتفصيل : شرح الحصول على سيارة بالتقسيط من بنك الاسكندرية في مصر
بالتفصيل : شرح الحصول على سيارة بالتقسيط من بنك ناصر الاجتماعي في مصر
بالتفصيل : الحصول على سياره بالتقسيط من بنك العربي في مصر
بالتفصيل : الحصول على سياره بالتقسيط من بنك التعمير والاسكان في مصر
خطوات الحصول على سيارة بالتقسيط من بنك مصر , تسهيلات اكثر